ساعاتی پیش، کنفرانس مطبوعاتی سالانه‌ی ای‌ام‌دی در کامپیوتکس ۲۰۱۷ برگزار شد. ای‌ام‌دی بهترین محصول خود را به رویداد امروز آورده بود تا بدین ترتیب در نمایشگاه پی‌سی‌محور کامپیوتکس، فرصتی برای بهبود روابط با شرکای تجاری خود در اختیار داشته باشد؛ چرا که این موضوع برای بقای ای‌ام‌دی در بازار رقابتی CPU، امری حیاتی است. کامپیوتکس، آوردگاهی برای معرفی دستاوردهای فنی و پیچیده نیست؛ اما محلی مناسب برای شفاف‌سازی نقشه‌ی راه ای‌ام‌دی محسوب می‌شود.

ای‌ام‌دی پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای تردریپر را چند هفته‌ی پیش در رویداد Financial Analyst Day برای بازار ورک‌استیشن‌ها و کامپیوترهای رومیزی بالارده معرفی کرد؛ اما ای‌ام‌دی اکنون در مسیر انتشار آهسته‌ی اطلاعات در رابطه با تراشه‌ی تردریپر قرار دارد تا بدین ترتیب در آستانه‌ی عرضه‌ی این تراشه در فصل تابستان، توجهات را به سوی آن جلب کند.

ای‌ام‌دی در جریان کنفرانس امروز تأیید کرد که پردازنده‌ی ۱۶ هسته و ۳۲ تردی Threaripper به دلایلی، نیمی از یک پردازنده‌ی سرور Epyc‌ خواهد بود؛ بنابراین تراشه‌ی MCM دو پیوندی ای‌ام‌دی از ۴ کانال DDR4 و ۶۴ لاین PCIe بهره خواهد برد و کل این لاین‌ها برای تمام مدل‌های تردریپر فعال خواهند بود.

از بین لاین‌های PCIe تردریپر، ۶۰ لاین به‌صورت مستقیم از پردازنده برای تغذیه‌ی اسلات‌های PCIe و M.2 اختصاص خواهند یافت و ۴ لاین دیگر به چیپست منتقل خواهند شد (و سپس تعداد نامشخصی از لاین‌ها مجددا از چیپ‌ست خارج خواهند شد) تا پورت‌های ابتدایی ورودی و خروجی، USB و سایر ویژگی‌ها فعال شوند. به‌ نظر می‌رسد که ای‌ام‌دی تأکید زیادی بر تعداد لاین‌های PCIe تردریپر دارد؛ چرا که پردازنده‌های Core i9‌ اینتل تنها ۴۴ لاین PCIe دارند و در هیچ‌کدام از مدل‌های زیر ۱۰۰۰ دلار این سری، تمام لاین‌ها فعال نیستند.

اما ای‌ام‌دی برای پردازنده‌های تردریپر، چیپ‌ست X399 را معرفی کرد، در این مرحله به‌ نظر می‌رسد که اینتل و ای‌ام‌دی حتی در نام‌گذاری نیز با یکدیگر رقابت دارند؛ چرا که اینتل روز گذشته چیپ‌ست X299 را برای پردازنده‌های سری Core i9 معرفی کرد. در حال حاضر اطلاعات زیادی در ارتباط با چیپ‌‌ست جدید AMD در دست نیست؛ اما با توجه به نزدیک‌ بودن زمان عرضه‌ی تردریپر به پردازنده‌های رایزن، احتمال وجود تفاوت‌‌های بنیادی بین چیپ‌ست‌های رایزن و X399 کمی دور از ذهن است.

ای‌ام‌دی اطلاعاتی درباره‌ی پردازنده‌ی ۳۲ هسته‌ای سرور Epyc با ۱۲۸ لاین PCIe‌ نیز به اشتراک گذاشت؛ این پردازنده که امیدوارکننده‌ترین محصول ای‌ام‌دی در حوزه‌ی سرورها طی دهه‌ی گذشته به‌ شمار می‌رود، از ۳۰ خرداد روانه‌ی بازار خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 7 = 1